God start for en af Danmarks mest utraditionelle investeringsforeninger

Investeringsforeningen MS Invest har med afdelingen Value Aktier fået en god start. MS Invest, der er en utraditionel investeringsforening, drives efter princippet “no cure – no pay”. Det vil lidt forsimplet sige, at medlemmerne kun betaler honorar til det rådgivende pengeinstitut, Middelfart Sparekasse, når foreningen har et positivt afkast.

– Vi synes, at det er et sundt princip, at vi kun får et honorar, hvis medlemmernes formue udvikler sig positivt. Vi har således samme interesse som medlemmerne – et godt, positivt afkast – ellers tjener vi som rådgivende pengeinstitut heller ingen penge, fortæller investeringschef Jesper Foss fra Middelfart Sparekasse.

Pessimistisk porteføljemanager bag højt afkast

MS Invest investerer i aktier globalt efter et “value- princip”, hvor porteføljemanager Jørn Linde Andersen forsøger at finde de mest “undervurderede” kvalitetsaktier. MS Invest blev etableret midt under finanskrisen i juni 2008. I perioden frem til ultimo august 2010 har verdensindekset MSCI World udvist et negativt afkast på 2,31%. På trods af den negative udvikling på aktiemarkederne er det lykkedes Jørn Linde Andersen at levere et positivt afkast til medlemmerne på 19,36% i samme periode.

– Jeg har siden august 2009 haft et meget skeptisk syn på verdensøkonomien og aktiemarkederne. I MS Invest har vi derfor valgt en meget forsigtig strategi med fokus på fødevare- og medicinalselskaber, der traditionelt ikke er så følsomme over for udsving i konjunkturerne. De kommende år forventer vi fortsat at have en ekstraordinær høj andel af vore investeringer i disse sektorer, men vi holder naturligvis øje med alle sektorer af økonomien og er klar, hvis vi får chancen for at købe nogle billige kvalitetsaktier, uddyber Jørn Linde Andersen.

I samme båd som kunderne

Middelfart Sparekasse stiftede MS Invest i 2008. Sparekassen har selv investeret 10 mio. kr. i investeringsforeningen, hvilket er helt naturligt, fortæller kundedirektør i Middelfart Sparekasse Peter Møller.

– Vi synes, at det er et sundt princip at “tage vores egen medicin”. Vi har derfor selv investeret en del af Sparekassens egenbeholdning, og det har jo vist sig at være en god investering, for Sparekassen har jo som alle andre investorer fået pengene forrentet med ca. 10% pr. år.

Den samlede formue i MS Invest er i dag på ca. 120 mio. kr. De fleste kunder i MS Invest er også kunder i Middelfart Sparekasse. Kundedirektøren understreger dog, at sidstnævnte ikke er noget krav.

– MS Invest er for alle, der har mod på at investere i aktier globalt, og som samtidig sætter pris på kun at betale omkostninger, når vi leverer positive afkast, slutter Peter Møller.

Kontakt: Investeringschef Jesper Foss på 27 90 05 28.